دوشنبه، بهمن ۰۷، ۱۳۸۷
گفتاری پیرامون رادیو و نمایش رادیویی
" یا هو "
گفتاری پیرامون رادیو و نمایش رادیویی
الف) جایگاه رادیو و دلایل آن
رادیو یکی از قدیمیترین وسایل ارتباط جمعی است. اگرچه امروزه با پیشرفتهای فنآوری و به وجود آمدن شبکههای پرتعداد 24 ساعتهی تلویزیونی و ماهوارهای ، اینترنت و ... ابزار ارتباط جمعی چند رسانهای گسترش چشمگیری داشتهاند ، اما هنوز رادیو جایگاه ویژه و شنوندهی پرشمار خود را داراست. این مهم دلایلی دارد که در پی میآید :
رادیو بسیار ارزان و در دسترس است. از سالهای دور رادیوهای کوچک و جیبی که منبع انرژیشان باتری است با قیمتی مناسب در دسترس همگان قرار دارد. که از آنها در بیشتر نقاط ، حتی بیابان و جاده نیز میتوان استفاده کرد. امروز نیز علاوه بر اتومبیلها بیشتر دستگاههای تلفن همراه ،Player MP4و MP3ها و … نیز از امکان رادیو برخوردارند.
به علت ذات رادیو که با حس شنوایی انسان در ارتباط است ، میتوان همزمان با رانندگی ، انجام کارهای خانه توسط خانمهای خانهدار ، انجام کارهای روزمره توسط فروشندگان ، خوردن و آشامیدن و سایر کارهای روزانه از رادیو اسفاده کرد. در حالی که سایر ابزار ارتباطی چندرسانهای ، حتی روزنامه به عنوان ابزاری تک رسانهای ، تمرکز بیشتری را هنگام استفاده طلب میکنند.
ب) عوامل سازندهی رادیو :
1- سکوت : همان طور که در موسیقی (سکوت) از اهمیت برخوردار است و ارزش موسیقایی ویژهای دارد ؛ و در طراحی حرکت و میزانسن نمایش (سکون) و در ادبیات (سفیدی کاغذ) از اهمیت ویزهای برخوردارند ؛ در رادیو نیز (سکوت) از عوامل سازنده و مهم است.
2- موسیقی : دیگر عامل تشکیل دهندهی رادیو ، موسیقی است.
3- افکت : تنها با ترکیب افکتهای شنیداری و سکوت میتوان نمایش رادیویی ساخت :
صدای باران (که در کل زمان نمایش ادامه دارد) ، سکوت نشانهای از خلوت ، صدای جغد یا نشانهای شنیداری برای شب ، صدای عبور یک اتومبیل که با پرسپکتیو صدا دور شدنش را درمییابیم ، صدای ترمز اتومبیل ، سکوت ، صدای باز شدن در اتومبیل ، سکوت ، صدای پیاده شدن فردی از اتومبیل ، صدای بسته شدن در اتومبیل ، صدای برداشتن چند گام ، سکوت ، صدای چند گام ، صدای باز شدن در اتومبیل ، صدای چند گام ، صدای نواختن زنگ در خانه ، سکوت ، صدای نواختن در خانه ، سکوت ، صدای باز شدن در خانه ، صدای شلیک 2 گلوله ، صدای نالهای زنانه ، صدای چند گام دویدن ، صدای بسته شدن در اتومبیل ، صدای اتومبیل که دور میشود ، سکوت ، صدای جغد یا نشانهی دیگر شنیداری برای شب ، صدای باران.
4- دیالوگ : گفتگوهای دراماتیک برای نمایشهای رادیویی و صحبت کردن مجری یا کارشناس برای سایر برنامههای رادیویی از دیگر عوامل سازندهی رادیو هستند.
عرفان پهلوانی1387/10/11
اشتراک در پستها [Atom]