دوشنبه، بهمن ۰۷، ۱۳۸۷

 

گفتاری پیرامون رادیو و نمایش رادیویی

" یا هو "
گفتاری پیرامون رادیو و نمایش رادیویی


الف) جایگاه رادیو و دلایل آن
رادیو یکی از قدیمی­ترین وسایل ارتباط جمعی است. اگرچه امروزه با پیش­رفت­های فن­آوری و به وجود آمدن شبکه­های پرتعداد 24 ساعته­ی تلویزیونی و ماهواره­ای ، اینترنت و ... ابزار ارتباط جمعی چند رسانه­ای گسترش چشم­گیری داشته­اند ، اما هنوز رادیو جایگاه ویژه و شنونده­ی پرشمار خود را داراست. این مهم دلایلی دارد که در پی می­آید :
رادیو بسیار ارزان و در دسترس است. از سال­های دور رادیوهای کوچک و جیبی که منبع انرژی­شان باتری است با قیمتی مناسب در دسترس همگان قرار دارد. که از آن­ها در بیشتر نقاط ، حتی بیابان و جاده نیز می­توان استفاده کرد. امروز نیز علاوه بر اتومبیل­ها بیشتر دستگاه­های تلفن همراه ،Player MP4و MP3ها و … نیز از امکان رادیو برخوردارند.
به علت ذات رادیو که با حس شنوایی انسان در ارتباط است ، می­توان هم­زمان با رانندگی ، انجام کارهای خانه توسط خانم­های خانه­دار ، انجام کارهای روزمره توسط فروشندگان ، خوردن و آشامیدن و سایر کارهای روزانه از رادیو اسفاده کرد. در حالی که سایر ابزار ارتباطی چندرسانه­ای ، حتی روزنامه به عنوان ابزاری تک رسانه­ای ، تمرکز بیشتری را هنگام استفاده طلب می­کنند.

ب) عوامل سازندهی رادیو :
1- سکوت : همان طور که در موسیقی (سکوت) از اهمیت برخوردار است و ارزش موسیقایی ویژه­ای دارد ؛ و در طراحی حرکت و میزانسن نمایش (سکون) و در ادبیات (سفیدی کاغذ) از اهمیت ویزه­ای برخوردارند ؛ در رادیو نیز (سکوت) از عوامل سازنده و مهم است.
2- موسیقی : دیگر عامل تشکیل دهنده­ی رادیو ، موسیقی است.
3- افکت : تنها با ترکیب افکت­های شنیداری و سکوت می­توان نمایش رادیویی ساخت :
صدای باران (که در کل زمان نمایش ادامه دارد) ، سکوت نشانه­ای از خلوت ، صدای جغد یا نشانه­ای شنیداری برای شب ، صدای عبور یک اتومبیل که با پرسپکتیو صدا دور شدنش را درمی­یابیم ، صدای ترمز اتومبیل ، سکوت ، صدای باز شدن در اتومبیل ، سکوت ، صدای پیاده شدن فردی از اتومبیل ، صدای بسته شدن در اتومبیل ، صدای برداشتن چند گام ، سکوت ، صدای چند گام ، صدای باز شدن در اتومبیل ، صدای چند گام ، صدای نواختن زنگ در خانه ، سکوت ، صدای نواختن در خانه ، سکوت ، صدای باز شدن در خانه ، صدای شلیک 2 گلوله ، صدای ناله­ای زنانه ، صدای چند گام دویدن ، صدای بسته شدن در اتومبیل ، صدای اتومبیل که دور می­شود ، سکوت ، صدای جغد یا نشانه­ی دیگر شنیداری برای شب ، صدای باران.
4- دیالوگ : گفتگوهای دراماتیک برای نمایش­های رادیویی و صحبت کردن مجری یا کارشناس برای سایر برنامه­های رادیویی از دیگر عوامل سازنده­ی رادیو هستند.




عرفان پهلوانی1387/10/11

نظرات:
مرسی
خوب بود استفاده کردم
متشکرم
 
خیلی مفید بود . ممنون .پیروز باشی.
 
ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]





<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]