سه‌شنبه، اسفند ۰۹، ۱۳۸۴

 

«جای خالی تعریف درام مذهبی»

«یاهو»

«جای خالی تعریف درام مذهبی»

«گفتگوی کوتاه عرفان پهلوانی (دبیر نخستین اشکواره سراسری تئاتر حماسه حسینی) با علی فرحناک(رییس انجمن نمایش قم ) »

عرفان پهلوانی: آقای فرحناک، با توجه به این که در ایام محرم و صفر هستیم، دومین همایش سراسری
آیین¬های عاشورایی را تازه پشت سر گذاشتیم و برگزاری نخستین اشکواره سراسری تئاتر حماسه¬ی حسینی (ع) را پیش رو داریم و به طور کلی بحث درام مذهبی داغ است، وضعیت کنونی درام مذهبی ایران را چگونه ارزیابی
می¬کنید؟
علی فرحناک: وضعیت کنونی به عنوان یک درام، اگر بشه به آن درام را اطلاق کنیم، یه بحث تازست که به بلوغ نرسیده و باید به شکل¬های مختلف تست بشه و اگه قرار باشه چنین درامی وجود داشته باشه، تعریفی داره که زمان و تجربه لازم است تا به آن تعریف برسیم و تعریف کنونی کامل نیست.
عرفان پهلوانی: تعریف شما چیه؟
علی فرحناک: به تعداد افراد تعریف داریم. بعضی¬ها می¬گن مذهب و دین یه چیزیه که به تمام وجهه¬های زندگی انسان مربوط است و تمام وجهه¬ها را در بر می¬گیرد، پس هر اثر هم به نوعی مذهبی است. پس نمی¬توان گفت تنها باید مربوط به ائمه باشد. اما برخی می¬گن حتماً باید مربوط به ائمه باشد. اما من می¬گم اگه در یک نمایش یک مبحث دینی مطرح شود، نمی¬شود گفت مذهبی است؟ با توجه به اینکه مذهب مربوط به تمام
ویژگی¬های انسان و وجهه¬های زندگی انسانی است.
اما یه تعریف دیگه میگه نمایش باید مربوط به مصائب ائمه باشد تا آن را مذهبی بدانیم. در هر صورت هنوز به تعریف درستی نرسیدیم.
عرفان پهلوانی: نظرتان راجع به رویکرد نسل جوان به تئاتر مذهبی، تعزیه و آیین¬های عاشورایی چیست؟
علی فرحناک: تجربه کردند. برخی با چشمان بسته و برخی با چشمان باز. تجربه شده اما چیزی به دست نیامده و تجربه¬هایی که شده، تکرار تجربه¬های دیگران بوده و چیز خوبی ارائه نشده.
عرفان پهلوانی: از لحاظ کمّی چطور؟
علی فرحناک: بد نبوده. اما خوب هم نبوده.
عرفان پهلوانی: برگزاری نخستین اشکواره سراسری تئاتر حماسه حسینی (ع) را که یکی از ویژگی¬هایش این است که تنها جوان¬ها فرصت حضور در آن دارند را چگونه می¬بینید؟
علی فرحناک: خوبه.
عرفان پهلوانی: چه راهکاری را جهت بهبود وضعیت رویکرد نسل جوان به درام مذهبی و همچنین برگزاری باکیفیت¬تر نخستین اشکواره سراسری تئاتر حماسه حسینی(ع) پیشنهاد می¬کنید؟
علی فرحناک: پیشنهادم تلاش برای تجربه¬ی شکل¬های جدید و پرهیز از تکرار تجربه¬های دیگران است. و این چیزیه که فکر می¬کنم جسارتش مخصوص نسل جوان باشه. چرا که وقتی ما می¬گیم جوان، پویایی و تجربه¬گری همراه با این اسم به ذهن می¬رسه.
عرفان پهلوانی: به نظر شما امکان این نوگرایی در قالب¬هایی که تا حدی از پیش تعیین شده هستند، مانند تعزیه، هم وجود دارد؟
علی فرحناک: آره، همه جا امکانش هست. بستگی به چگونگی آن داره. هنر مثل ریاضی ومهندسی نیست که با خط¬کش و اندازه¬گیری بشه در مورد آن نظر داد. در هنر یک نوع آفرینش وجود داره که نمیشه از پیش در موردش حرف زد.
عرفان پهلوانی: می¬دونم تجربه¬های خوبی در زمینه تئاتر مذهبی دارید. لطفاً یک خاطره از اجراهای نمایش¬های مذهبی که در آن¬ها شرکت داشته¬اید، تعریف کنید.
علی فرحناک: ارتباط و برخورد مردم با این جور نمایش¬ها همیشه خاطره است و تو ذهن می¬مونه. چون در این نوع نمایش شما دقیقاً می¬دونین وقتی می¬خواین با مخاطب خودتون ارتباط برقرار کنین باید روی چه نقاطی دست بذارین که مخاطب نسبت بهش پیشینه داره و این تجربه که با مخاطب در طول اجرا بده بسون دارین و کنش و واکنشی که به وجود میاد خیلی خاطره انگیزه.
عرفان پهلوانی: این ارتباط بیشتر از لحاظ احساسی بوده یا برخورد منطقی؟
علی فرحناک: بیشتر تا حالا احساسی بوده.
عرفان پهلوانی: در کل تا حدی جای منطق تو این جور کارا خالی نیست؟
علی فرحناک: چرا، به خاطر همین می¬گم باید تجربه بشه تا از تکرار گذشته¬ها پرهیز شه.
عرفان پهلوانی: به غیر از همین منطق چه فاکتورهای محوری دیگه¬ای هستن که جاشون تو نمایش¬های مذهبی خالیه؟
علی فرحناک: این برمی¬گرده به همونی که گفتم. ما هنوز به تعریف درستی از درام مذهبی نرسیدیم. 15 سال زمان لازمه تا تجربه کنیم و به این تعریف برسیم. 15 سال هم کمه. 20 سال زمان می¬خواد. وقتی به این تعریف رسیدیم، به این فاکتورهای محوری هم می¬رسیم.
عرفان پهلوانی: و حرف پایانی؟
علی فرحناک: به نظرم این اشکواره حرکت خوبیه، که آغاز این حرکت از سوی جوان¬ترها و مخصوصاً شما، خیلی امیدوار کننده و خوشحال کننده است. همین طور تشکر می¬کنم از آقای عادلانی به خاطر این که این عرصه را برای فعالیت جوان¬ها فراهم کرد. اما یک نکته را هم باید توجه داشته باشید که شادابی و انرژی جوانی اگر در کنار تجربه و راهنمایی بزرگترها قرار نگیرد معلوم نیست سرانجام چندان خوشایندی داشته باشد.
عرفان پهلوانی: شما به عنوان یک بزرگتر هنری و هم چنین رئیس انجمن نمایش قم چه همکاری را در راستای پیشبرد کیفی این اشکواره حاظرین انجام بدین؟
علی فرحناک: در حد توانایی و مقدورات انجمن همه نوع همکاری.
عرفان پهلوانی: و به عنوان علی فرحناک؟
علی فرحناک: در حد توانایی و مقدورات علی فرحناک همه نوع همکاری.
عرفان پهلوانی: سپاس گزارم.
علی فرحناک: خواهش می کنم¬. موفق باشید¬.


8/12/84

نظرات: ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]





<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]